maanantai 10. tammikuuta 2022

Osaamisen johtaminen monikulttuurisessa terveydenhuollossa

Eri kulttuureista tulevilla sairaanhoitajilla on erilaiset taustat ja kokemukset koulutuksesta, terveydenhuoltojärjestelmistä sekä hoitotyön käytännöistä ja kulttuureista. Aikaisemmissa tutkimuksissa onkin nostettu esille kasvava tarve sairaanhoitajien jatkuvaan osaamisen arviointiin (Meretoja ym. 2015). Organisaatioiden tulee varmistaa, että työympäristö on sellainen, mikä mahdollistaa sujuvan integroitumisen. Integraatiota edistävät esimerkiksi syrjintään puuttuminen sekä mahdollisuudet saavuttaa uratavoitteita ja kehittää omaa osaamistaan (Primeau ym. 2021; Vartiainen 2019.) Yhtenä syynä huonoon integroitumiseen onkin se, että eri kulttuureista tulevilla sairaanhoitajilla on huonot mahdollisuudet kehittää osaamistaan (Vartiainen 2019).  

 

Osaamisen johtamisella tarkoitetaan kokonaisuutta hallita ja johtaa kaikkia organisaatiossa tällä hetkellä olevia, hankittavia ja/tai siirrettäviä tietoja, kykyjä sekä kokemuksia (Ollila 2013). Osaamisen johtamiseen liittyy myös strateginen osaamisen johtaminen, jonka tavoitteena on edistää strategista ajattelutapaa ja kehittävää ja tuottavuuteen johtavaa toimin taa.  Organisaatioiden ihmisten vaihtuessa tai organisaatiorakenteen muuttuessa strateginen osaamispohjainen johtaminen sisältää monia elementtejä, jotka varmistavat osaamisen jatkumisen ja toteutumisen (Viitala 2005). Tämä edellyttää johtamiskykyä, joka perustuu valmiuteen, tietoon, taitoihin, kokemukseen, motivaatioon ja esimerkillisyyteen. Strateginen osaamisen johtaminen edellyttää toimintaedellytysten ja työn erityispiirteiden huomioimista ja voi lopulta johtaa joustavampaan ja innovatiivisempaan toimintaympäristöön. (Ollila 2013.)  

 

Myös kollektiivinen osaaminen on tärkeä osa osaamisen johtamista. Kollektiivista osaamista voidaan arvioida sen perusteella, miten tiimi selviytyy hoitotilanteista. Näissä tilanteissa esihenkilöiden tulee varmistaa, että tiimin jäsenet ovat tietoisia roolistaan ja vastuistaan. (Shinners & Franqueiro 2017.) Terveydenhuollon esihenkilöiden pitäisi tunnistaa osaamiserot ja tarjota aloitteleville sairaanhoitajille koulutusta ja mahdollisuuksia ryhtyä myös vaativampiin hoitotyötehtäviin varhaisessa vaiheessa esimerkiksi työskentelemällä pätevien ja kokeneiden sairaanhoitajien kanssa (Meretoja ym. 2015). Osaamisen arvioiminen on kontekstisidonnaista ja sen tulisi tapahtua sujuvana prosessina ajan myötä (Shinners & Franqueiro 2017). Osaamisen arvioiminen auttaa määrittämään osaamisen kehittämisen tarpeita (Meretoja ym. 2004), mikä on tärkeää eri kulttuureista tulevien sairaanhoitajien jatkuvan osaamisen kehittämisen sekä integroitumisen kannalta.  

 

Miro Koskenranta 

Heli-Maria Kuivila 

Nina Kiviniitty 

 

Lähteet: 

Meretoja, R., Isoaho, H., & Leino Kilpi, H. (2004). Nurse competence scale: Development and psychometric testing. Journal of Advanced Nursing, 47(2), 124–133. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03071.x   

Meretoja, R., Numminen, O., Isoaho, H., & Leino-Kilpi, H. (2015). Nurse competence between three generational nurse cohorts: A cross-sectional study. International Journal of Nursing Practice, 21, 350–358. https://doi.org/10.1111/ijn.12297 

Ollila, S. (2013). Productivity in Public Welfare Services is Changing: The Standpoint of Strategic Competence-Based Management. Social Work in Public Health, 28(6), 566–574. https://doi-org /10.1080/19371918.2013.791524 

Primeau, M., St-Pierre, I., Ortmann, J., Kilpatrick, K., & Covell, C.L. (2021). Correlates of career satisfaction in internationally educated nurses: A cross-sectional survey-based study. International Journal of Nursing Studies, 117, 103899. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2021.103899 

Shinners, J. & Franqueiro, T. (2017). Individual and Collective Competence. The Journal of Continuing Education in Nursing, 48(4), 148–150. https://doi.org/10.3928/00220124-20160321-02.  

Vartiainen, P. (2019). The paths of Filipino nurses to Finland: A study on learning and integration processes in the context of international recruitment. [Dissertation, University of Tampere]https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/105048/978-952-03-0937-4.pdf?sequence=4&isAllowed=y 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kurkistus Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen -koulutuksen sisältöön

 Hei kaikki! KulttuuriOsaaja-hankeen loppuminen lähenee, mutta onneksi toimintamme jatkuu KulttuuriOsaaja-verkoston muodossa. Olettehan kai...