Integraatioprosessi on monivaiheinen alkaen työntekijän rekrytointiprosessilla ja jatkuu työntekijän päästessä tekemään työtä työyhteisössä. Rekrytointiprosessin muotoon vaikuttaa rekrytoidaanko yli valtioiden rajojen vai valtion sisällä. Yhteneväistä on kuitenkin, että integraation tulisi olla suunnitelmallista koko prosessin ajan, ja siinä tulisi huomioida työntekijän elämän eri osa-alueet. Kielen hallinta on tärkeä osa integroitumista, ja tähän tulisi panostaa jatkossakin myös jo lähtömaasta alkaen rekrytoidessa yli valtioiden rajojen. Itse integraatiota voidaan kuvata kaksisuuntaiseksi prosessiksi, jolloin yli valtioiden rajojen tapahtuvan rekrytoinnin myötä pyrkimyksenä on, että uusi ammattilainen integroituu uuteen kohdemaahansa tullessaan töihin. Ikään kuin kohdemaasta tulee kotimaa. Maahanmuuttajat ja vastaanottava yhteiskunta ovat molemmat osallisina integraatioprosessissa, jolloin lopputuloksena olisi maahanmuuttajien hyväksyminen kokonaisvaltaisesti osaksi yhteiskuntaa niin yksilöinä kuin yhteisöinäkin.
“Uuden työkaverin integrointi työyhteisöön
tapahtuu organisaatioissa monitasoisesti.”
Työyhteisössä on tärkeää,
että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti, erityisesti silloin kun työyhteisöön
tulee työkaveri toisesta kulttuurista, on hyvä tunnistaa mahdolliset asenteet,
ennakkoluulot tai stereotypiat työyhteisön sisällä ja pyrkiä edistämään avointa
ja hyväksyvää ilmapiiriä. Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota työpaikan
kirjoittamattomiin sääntöihin ja vallitsevaan työkulttuuriin. Muualta työyhteisöön
tulevalla ei ole ennestään tietämystä siitä, miten uusi työyhteisö toimii, ja
siksi olisi tärkeää, että huomioitaisiin erityisesti kaikki sellainenkin, mitä
ei välttämättä aina uudelle työntekijälle ymmärretä kertoa.
Monikulttuurisessa
työyhteisössä johdon tulisi olla tietoinen lainsäädännöstä. Johtoasemassa
olevan tulee seurata lakien noudattamista, ja hänen vastuullaan on, että
toiminta työyhteisössä on lainsäädännön mukaista. Työyhteisössä tulee noudattaa
yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, jotka määritellään myös perustuslaissa
(1995/731). Työturvallisuuslaissa (2002/738) on työnantaja velvoitettu
turvallisen työskentelyn takaamiseen ilman työntekijän terveydelle aiheutuvaa
haittaa. Siksi esihenkilön pitää puuttua häirintään tai muuhun epäasialliseen kohteluun,
jos työyhteisössä sellaista ilmenee.
Kaikki lähtee onnistuneesta perehdytyksestä
Perehdytys on työpaikalla
tärkeää niin työn kuin työyhteisön kannalta. Työyhteisössä kaksisuuntainen
prosessi ilmenee siten, että uusi työntekijä saa perehdytystä työhön sekä hän
sopeutuu työyhteisöön ja puolestaan työyhteisö saa sopeutumisaikaa uuteen
työkaveriin ja työyhteisölle järjestetään monikulttuurivalmiuksien
kehittämistä.
Muualta tulleelta työntekijällä saattaa olla haasteita sisäistää perehdytyksessä kaikkea uutta tietoa. Perehdytys voi olla tavallista kuormittavampaa, kun se tehdään vieraalla kielellä ja samalla omaksutaan uuden kulttuurin toimintatapoja. Perehdytys voi epäonnistua esimerkiksi puutteellisen kommunikaation seurauksena. Haasteet kommunikaatioissa voi johtaa syrjintään, tai alentaa työturvallisuutta. Työntekijälle se voi aiheuttaa turhautumista, yksinäisyyttä ja häpeää. Epäonnistunut perehdytys voi johtaa jopa työn lopettamiseen. Työyhteisön viestintämallien tulisi pyrkiä ehkäisemään väärinymmärryksiä. Väärin tulkinnat ovat yleisiä, eikä niitä kannata pelätä. Tärkeää on avoin vuorovaikutus ja mahdollisten väärinymmärrysten selvittäminen, jotta työyhteisössä voidaan rakentaa yhteistä ymmärrystä. Eri kulttuurien kohtaamisessa tulee huomioida sanallisen viestinnän lisäksi kaikki sanattoman viestinnän keinot, joita voidaan tulkita väärin. Esimerkiksi erilaiset eleet, ilmeet, asennot, katsekontakti, kosketus, hiljaisuus ja tilan käyttö voivat olla asioita, joista tulee olla tietoinen eri kulttuurien kohtaamisessa.
Resurssien vähäisyydestä tai epätasaisesta jakautumisesta johtuva puutteellinen perehdytys kuormittaa perehdyttäjää, uutta työntekijää sekä koko työyhteisöä. Turvallisen työympäristön varmistamiseksi tulee huolehtia, että perehdytys tapahtuu huolellisesti heti työsuhteen alussa.
Työyhteisön merkitys
Työssä on haastavaa
menestyä, mikäli sosiaaliset tekijät eivät ole kunnossa. Työyhteisö saattaa
olla maahanmuuttajan ensimmäinen sosiaalinen kontakti uudessa maassa.
Työyhteisön ja organisaation tuki nousee erityisen merkitykselliseen asemaan
uuden työntekijän motivoitumisessa ja uuteen kotimaahan sopeutumisessa.
Monikulttuurisissa työyhteisöissä on valitettavasti nähty ongelmana
valtaväestön ennakkoluulot ja asenne. Haasteena saatetaan kohdata sekä
työkavereiden että asiakkaiden ja potilaiden negatiiviset asenteet
monikulttuurisuutta kohtaan, mikä voi johtaa syrjimiseen. Siksi asennemuutoksen
tärkeyttä ja kulttuurisen tietoisuuden lisäämistä ei voi korostaa liikaa, kun
puhutaan kaikille turvallisesta työilmapiiristä.
Eriarvoisuutta pystytään
vähentämään yksilötasolla siten, että työyhteisön jäsenet pohtivat avoimuutta,
oman toiminnan muuttamista, asenteita sekä kulttuurista sensitiivisyyttä ja eri
kulttuurien vaikutusten ymmärtämistä ja tunnistamista. Lisäksi tarvitaan
organisaation sisäisiä käytänteitä ja johtajuus käytänteiden muokkaamista
jokaisella johtajuustasolla. Monimuotoisessa työyhteisössä lähtökohta on
selkeästi se, ettei erilaisuus ole ongelma, johon on pakko pyrkiä sopeutumaan,
vaan eri tavalla ajatteleminen ja tekeminen on positiivista.
Työntekijöitä kannattaa
kannustaa vuorovaikutukseen ja pyrkiä estämään erilaisten kuppikuntien
syntyminen. Syrjintätilanteiden varalle on hyvä luoda toimintaohjeet.
Työyhteisöön tarvitaan avointa keskustelua siitä, miten kulttuurierot
vaikuttavat vuorovaikutukseen ja työn sujuvuuteen. Avoimuutta ja keskustelua
voidaan luoda työyhteisön yhteisillä tapaamisilla, sekä muodollisilla että
epämuodollisilla, joissa työntekijöillä on aikaa kohdata toisensa ja
esihenkilö. Sosiaaliset tilaisuudet ilman työstressiä helpottavat
tiimityöskentelyä, kun työntekijät tutustuvat toisiinsa rennoissa merkeissä.
Esihenkilöiden ja henkilöstön kouluttaminen monikulttuurisuuteen liittyvistä kysymyksistä luovat toimivampaa työyhteisöä ja ennaltaehkäisevät väärinymmärryksiä. Henkilökuntaa kannattaa rohkaista avoimeen suhtautumiseen eri kulttuurista tulevaan työntekijään sekä tuntemuksista kertomiseen, mitä ulkomaalaistaustaisen työntekijän tulo aiheuttaa. Esihenkilöiden on hyvä painottaa jo rekrytointivaiheessa avarakatseisuutta ja tasavertaisuutta sekä tiedustella, miten työntekijä suhtautuu monikulttuuriseen työyhteisöön.
Lopuksi
Esihenkilön asenteiden ja toiminnan merkitystä painotetaan erityisesti, mutta myös muun työyhteisön asenteet ja toiminta ovat merkityksellisiä uuden työkaverin integroimiseksi työyhteisöön. Integraatiossa työyhteisöön tulisi huomioida kaksisuuntaisuus ja vuorovaikutuksellisuus sekä monitasoisuus ja suunnitelmallisuus. Kulttuurinen osaaminen työyhteisöissä on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa!
Terveystieteiden
opiskelijat:
Holmi Katri
Pasuri Roosa
Autio Helmi
Vallo Emma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti